Tuesday, February 5, 2008

Vrije Haiku

De rat race ontglipt
Innerlijke rust gevonden,
In een eeuwig moment van diepste onthechting

Iets vinden dat nog nooit gevonden is,
Gebeurt elke dag
En is dus geen Kunst meer

En de kunst draait in vreemde toeren
Over de toren van het bewustzijn te loeren
Op een drafje komt parafje het heelal ondertekenen
Schopt daar een bisschop tegen de kont van een imam
En de heimelijk homofiele achterdeur waait open

Bittere tranen huil ik,
Smachtend naar jou, mijn spiegel
Samen zullen we voorgoed verzinken

Een constenmaker ben ik geweest
Waar is mijn ik
Dan in mijn verzen
En wie is mijn
Geweest?

Mijn mijn is gaan lopen
Om weer een volgend kunstwerk te dopen
In schrijnend schrei-werk

Ik loop voluit tegen de muur
Van mijn eigen trots
Om me te goddelijk te voelen

Mensgod moet losgemaakt worden
Van zijn sokkel, en zacht
Neerkomen op rotte bladeren
Om de poëzie
Te kunnen inzien van god-zijn

Mensgod wentelt zich in herfstbladeren
Mensgod vreet aan de aftandse tijd
Mensgod bevrijdt de lente in de zomerzon

Mensgod wordt nederiger met de dag
Niet langer tot Atlas gedoemd
Een nieuwe inslag
Een nieuwe impuls
De nieuwe mens is een feit

Waarom worstelt het wezen
Daar waar eenvoudig achterover
Ook kan?

Mijn handen buigen om mijn rug heen
Kruisen degens van liefde en hoop
Zie hoe ik mij verstrengel in wezenloosheid

Wie ben ik en waar ga ik heen?
Oeverloos dobber ik op de het oppervlak
Van het water mijner gemoed
Op zoek naar niks meer
Eeuwig thuisgekomen

Is het streven.
Huis-in-huis is de wereld
En zo zou het altijd blijven

In de zonderlinge poel van de totale stilstand
Voelt de chaos de orde aan de tand
Omgeeft de chaos de blinde systemen tot over de rand
Wie beitelt er nog in stilte aan de vrolijke ruimte?
Is het niet het tuimelende kind op het ritme van de wind?

We zijn verlichte geesten
Met een groot hart
Voor wat al wat leeft en beweegt

Het geheim van dit rijm?
Rijm is iets dat rolt
Dat rock ’n rollt …

Rijm is geen geheim
Rijm is goddelijk bewustzijn
De dauw dansend over een blad
De kristallijne neerslag van koning winter
We warmen ons aan het haardvuur

Opgetekend door Manu Bruynseraede, de Antistresspoweet en Kristo op 5 februari 2008 te Antwerpen @ Kristo’s place.


http://antistresspoweet.blogspot.com/2008/02/vrije-haiku.html



No comments:

cosmic giggles ♠♫☼↕♦

Blog Archive

slÖ's Fan Box

slÖ on Facebook

About Me

My photo
tis ammeliet 11en tw11en... ne kikker in e vliegmasjing +xÕx+

••þþ○▬